Dacă te întrebi care e treaba cu transportul în Bangkok, ești curios dacă te poți descurca singur într-o metropolă atât de mare, cu o limbă și un alfabet pe care nu le cunoști, atunci citește mai departe. La fel de nedumeriți eram și noi înainte să plecăm în Thailanda. Dar ne-am descurcat bine-merci cu fiecare mijloc de transport în comun din Bangkok.
Hai să îți povestesc despre fiecare în parte. În Bangkok există două linii de BTS, un skytrain extraordinar, foarte eficient și confortabil, cu aer condiționat înăuntru. Mai au și două linii de metrou, super modern și la fel, cu aer condiționat. La capătul celălalt al confortului și tehnologiei sunt autobuzele, pe care cred că nu le-au mai schimbat de câțiva ani buni, sunt niște mașini vechi pe care le folosesc mai mult localnicii. Și desigur faimoasele tuk tuk-uri, simboluri puternice ale Thailandei și cred ale întregii Asii de sud-est.
Sfat: Încearcă să găsești o cazare pe o stație de skytrain (BTS) sau metrou (MRT) ca să nu depinzi de alte mijloace de transport. Sunt câteva zone din Bangkok în care te poți caza, îți povestesc despre fiecare mai jos.
Cazare în Bangkok aproape de transportul în comun
Rattanakosin este centrul istoric al orașului, delimitat de Khao San Road, o zonă populară printre backpackers. Cartierul se află pe râul Chao Praya, aici se găsește Grand Palace, iar peste râu este tempul Wat Arun. Are legătură cu Bue Line de la metrou, stația Sam Yot fiind cea mai apropiată.
- Buget mic: Au Bon Hostel (cu baie privată), Khaosan Art Hotel
- Buget mediu: Feung Nakorn, Siri Poshtel Bangkok, Lucky House Khaosan, Elefin Bed and Breakfast
- Boutique/Lux: Chillax Heritage, Riva Surya Bangkok
Siam Square este chiar în centrul orașului, e o zonă cu mall-uri, restaurante, și hub-ul principal BTS se află aici, cu stația Siam comună ambelor linii.
- Buget mediu: Travelier Hostel (baie privată), My Home N1, Chao Hostel (baie privată), Hotel Icon
- Boutique/Lux: Grande Centre Point Hotel Ratchadamri, Renaissance Bangkok Ratchaprasong Hotel
Silom este centrul financiar din Bangkok. Pentru că nu este foarte turistic, hotelurile sunt ceva mai ieftine aici, dar și viața de noapte e foarte activă. Are legături bune atât cu metroul pe Blue Line (stația Si Lom) cât și cu BTS pe linia verde închis (stația Sala Daeng).
- Buget mic: Good One Hostel, Ekanek Hostel (ambele cu baie privată)
- Buget mediu: Sabai Sathorn Service Apartment (aparthotel cu piscină pe acoperiș), Silom Serene A Boutique Hotel, VIVE SILOM
- Boutique/Lux: Bangkok Marriott Hotel The Surawongse (cu piscină pe acoperiș), W Bangkok Hotel, Furama Silom Hotel (4 stele cu mic dejun și piscină pe acoperiș la 80-90€ pe noapte)
Noi am stat în decembrie 2017 la Feung Nakorn, în Rattanakosin și am avut nevoie să luăm taxiul de câteva ori până la BTS. Dar un update din 2019: mă uit acum pe hartă și văd cu stupefacție că au prelungit linia de metrou albastră și acum ajunge în cartier, e o stație la 600m de hotelul nostru! Incredibil cât de repede se dezvoltă infrasructura la ei!
BTS
Linii și program
Există două linii de BTS (verde închis și verde deschis pe harta de mai jos):
- Linia Silom – linia verde închis între National Stadium (zona de shopping și mall-uri Siam) și Bang Wa (peste râul Chao Phraya)
- Linia Sukhumvit – linia verde deschis între Ha Yaek Lat Phrao (mai sus de Chatuchak Market) și mult în sudul orașului până la Kheha
Cele două linii se intersectează în stația Siam și se conectează în două locuri și cu metroul (MRT). Trenurile circulă la fiecare 3-6 minute între 6:30 și miezul nopții.
Bilete
Costul biletelor este în funcție de distanța pe care o parcurgi și pornește de la 15 baht (0.4€). În fiecare stație vei găsi un grafic cu costul biletului pentru fiecare stație în care vrei să ajungi. De exemplu, poza de mai jos am făcut-o în stația Siam, și pentru a merge pe linia verde deschis la Mo Chit (unde e Chatuchak Market) un bilet costă 44 baht / 1.14€, sau pentru stația Nana (lângă Nana Plaza) costă 30 baht / 0.8€.
Poți cumpăra bilet de la automatele din stații, trebuie să selectezi un preț (pe care îl obții de pe graficul de mai sus), și trebuie neapărat să plătești cu monezi de 5 sau 10 baht. Dar ca să nu te complici poți merge la ghișeul de bilete, acolo le spui stația unde vrei să ajungi și poți plăti și în bancnote.
Există de asemenea o cartelă valabilă o zi întreagă (one day pass), care costă 120 baht. Calculează dacă e mai convenabil să o cumperi în funcție de traseul tău.
Stații
Totul e foarte modern, trenurile circură pe la suprafață, deasupra traficului, au aer condiționat, iar stațiile au uși de protecție care se deschid doar când e trenul în stație. Ba mai mult, au mesaje simpatice în engleză care te îndeamnă să ridici ochii din telefon. Bangkok e cu adevărat o metropolă dezvoltată!
Mai multe detalii despre liniile BTS aici.
Metrou (MRT)
Linii și program
Există două linii de metrou:
- linia albastră (blue line) – circulă între Lak Song și Tao Poon (Bang Sue); apare pe harta de mai jos cu o linie subțire, albastră
- linia mov (purple line) – circulă între Tao Poon (Bang Sue) și Khlong Bang Phai; nu apare pe hartă, este mai la nord
Metrourile circulă la 5-10 minute între 6:00 și miezul nopții.
Bilete
Biletele se cumpără din stație și vin sub formă de jeton (token). Cred că există și automate, dar noi am cumpărat tot de la ghișeu. Când intri la metrou bagi jetonul în aparat, îl iei înapoi, iar când ieși bagi jetonul și acesta rămâne în aparat.
Token-urile au costuri în funcție de distanța parcursă, la fel ca la BTS. Mai jos prețurile din stația Chatuchak Park pe linia albastră. Când ne-am întors din Ayutthaya microbuzul ne-a lăsat chiar la metrou la Chatuchak Park și l-am luat până la stația Sukhumvit cu 35 baht de persoană / 0.9€.
Stații
Stațiile și trenurile arată extrem de bine, au aer condiționat și uși de protecție. Iar oamenii din stație s-au aliniat educați în dreptul ușilor până să vină metroul, și când a venit au așteptat întâi să coboare lumea. Mai văzusem așa ceva numai în filmulețele cu metroul japonez. Foarte frumos, ne-a plăcut experiența!
Mai multe detalii despre traseul MRT și costuri aici.
Și la BTS și la metrou ne-am descurcat cu engleza. De fapt, nici nu am avut mare nevoie, doar să le spunem celor de la ghișeu unde vrem să mergem, ne-au dat biletele și restul și aia a fost. Apoi în stații era totul destul de bine semnalizat, iar în trenuri se anunța stația următoare și scria și pe ecrane ce stație urmează. Transportul în Bangkok este foarte rapid și eficient cu aceste două mijloace.
Autobuze
Când am văzut cum arată autobuzele ne-am propus să ne ferim de ele. Dar uite că socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din.. Bangkok. A trebuit să luăm un autobuz când ne-am dus cu BTS la Mo Chit și trebuia să ajungem la terminalul de autocare (cam la 2.5km distanță), iar taximetriștii săreau pe noi să ne ducă, dar cu 200-300 baht (mult la suprapreț pentru distanță).
Până la urmă am găsit o persoană neutră, printre toți taximetriștii și „ghizii” care încercau să ne vândă curse și tururi în Ayutthaya la suprapreț, care ne-a spus că putem lua autobuzul 3 sau 77 până la terminalul de autocare.
Nu am avut o experiență la fel de simplă ca la BTS sau metrou. Când a venit autobuzul am urcat, am spus șoferului unde vrem să mergem (cred că am zis bus terminal), cumva a înțeles și ne-a făcut semn să ne așezăm. Autobuzul părea desprins din Mad Max și nu alta, cu instalații de ventilatoare ad hoc la șofer, cu un huruit teribil când pleca de pe loc, fără geamuri (de fapt geamuri erau, dar erau glisate complet, după aia ne-am dat seama), plin de localnici care se uitau ciudat la noi, și cu un șofer care nu vorbea engleză.
Ne-am așezat și a venit doamna de lângă șofer să ne ia banii pe bilete. Noi nu înțelegeam cât costă, și ne-a arătat că scrie mare sus în mijlocul autobuzului, 9 baht de persoană. Nici nu știam sigur unde trebuie să coborâm, urmăream pe gps, dar ne-au zis ei cand am ajuns. Cred că era și capătul de altfel.
Una peste alta nu a fost o experiență rea, oamenii au fost amabili, doar că nu ne-am simțit noi confortabil căci nu eram siguri că mergem în direcția corectă și nu știa nimeni engleză. Dar am ajuns unde ne doream, și cu un preț imbatabil 😃. Pentru zonele care nu sunt acoperite de BTS sau metrou, autobuzele sunt foarte utile pentru transportul în Bangkok.
Tuk tuk
Tuk tuk-ul pare acea experiență emblematică pe care nu ai voie să o ratezi când mergi în Thailanda. Dar hai să îți spun de ce nu cred că este o opțiune pentru transportul în Bangkok. E un vehicul pe trei roți fără centuri de siguranță, fără uși și un șofer care garantat conduce foarte riscant (ca să nu zic prost). Adaugă la asta traficul infernal din Bangkok și ai rețeta perfectă pentru un.. death trap, cum am mai citit despre tuk tuk.
Ok, poate sunt eu prea panicată. Dar nu poți ignora elementul siguranță. În plus, tuk tuk-ul a devenit atât de turistic încât ce crezi, e foarte scump! Mult mai scump decât taxiul. Sigur că e loc de negociere, dar dacă insiști să te ducă la un preț mai mic, o să facă un mic (sau mai mare) ocol pe la diverse magazine de unde el își ia comisioane.
Am citit mult și m-am convins că mai ales în Bangkok nu e o idee bună să iei un tuk tuk. Dacă ții neapărat încearcă-l în alte locuri, de exemplu în Ayutthaya, unde nu prea ai alte variante. Noi acolo am luat un tuk tuk pentru vreo două ore ca să ne ducă la templele mai îndepărtate. Ne-am simțit cât de cât în siguranță, dar nici nu era traficul din Bangkok.
Experiența noastră cu tuk tuk în Bangkok
Noi am încercat la un moment dat să luăm un tuk tuk de la Wat Benchamabophit la hotel (în Bangkok am stat la Feung Nakorn, un hotel foarte bun pe care îl recomand cu căldură), era o distanță de 3.5km. Aveam wifi la templu, am verificat și un Uber ne-ar fi costat 60 baht / 1.55€, dar nu l-am comandat căci ne gândeam că nu mai avem semnal în fața templului.
Așa că am abordat un taxi, care a refuzat să ne ducă (ori nu a înțeles adresa, ori lucrurile merg bine în Thailanda și nu au nevoie de lucru…). Ne-am îndreptat apoi către un șofer de tuk tuk, care a zis că ne ia 200 baht / 5.2€. Noi i-am zis “Oh my God, cursa asta face 60 de baht”, el ne-a răspuns “voi ziceți Oh my God, eu zic Oh my Buddha”. În cele din urmă a acceptat să ne ia 60 de baht, dar cu o oprire. Știam ce înseamnă acea oprire, așa că am refuzat.
Taxi
Taximetriștii vin și ei cu țepele lor. Nu pun aparatul sau dacă îl pun au mecanisme care îi încarcă prețul. Citisem înainte să mergem acolo că trebuie să insiști neapărat să pună aparatul și dacă nu îl pune nu te urci. Îi zici meter și știe despre ce e vorba. Dar te pui cu ei, noi nu am găsit unul să fie dispus să ne pună aparatul. Negociază o sumă fixă până la destinație și aia e. Până la urmă accepți, ce poți să faci. La hotelul nostru aveau afișul acesta la recepție:
Nu am luat multe taxiuri în Bangkok. Am mers o singură dată cu aparat, când am plecat spre aeroport și ne-a chemat cineva de la hotel un taxi. Iar când am venit de la aeroport am avut de plătit o sumă fixă, ce ni s-a comunicat la aeroport, înainte de a ne urca în taxi.
Taximetriștii în general nu foloseau smartphone sau alt tip de gps, păreau să știe cumva străduțele din oraș. Deși se chinuiau uneori să descifreze adresa de la hotel (am avut la noi o hartă printată oferită de hotel cu numele străzilor în alfabetul lor thailandez), mereu ne-au dus unde trebuia. Ah și aveau ventilatoare mici în mașină. Șiii.. tot felul de interdicții în taxi 😅.
Sfat: ar fi bine să ai și tu o hartă în thailandeză cu hotelul, sau măcar adresa în thailandeză; la obiectivele principale vor ști să te ducă, dar înapoi la hotel poate nu. Cere la hotel pe mail, înainte să ajungi acolo.
Costuri
De la aeroportul Don Mueang până la hotel (cam 27km) ne-a costat 331 baht / 8.5€. Cum ziceam, e o sumă fixă pe care ți-o calculează la aeroport când îi dai adresa hotelului. Am mai luat de vreo trei ori taxi și ne-au luat o dată 100 baht (2km), o dată 300 baht (6km) și o dată parcă tot 300-350 baht (7-8km), văd că nu mi-am notat. La plecare de la hotel la aeroport a fost 370 baht, cu aparatul pus.
Bonus: Uber sau Grab Taxi
Cred că este cea mai eficientă modalitate de transport în Bangkok. Sunt aplicații prin care afli deja costul înainte și poți lua o hotărâre în consecință. Din păcate noi am ales să nu ne cumpărăm cartele locale sim pentru internet. După ce am căutat o zi întreagă în Chiang Mai, am hotărât că e bine să mai stăm și deconectați. Nu ne-a pus nicio clipă piedică lucrul ăsta.
În afară de zilele petrecute în Bangkok. Când ne-ar fi ajutat să mai luăm câte un Uber, să verificăm traseul unui autobuz. Așa că ți-aș recomanda să îți iei cartelă cu internet, ca să nu trebuiască să apelezi la țeparii de taximetriști și tuk tuk-iști.
Dar chiar și așa intervine surge-ul. Când am plecat spre aeroport am vrut să luăm un Uber, că doar aveam internet la hotel, dar tarifurile erau extrem de mari în dimineața aceea, mai mari decât la taxi. Grab funcționează la fel ca Uber, dar trebuie să iei aplicația dedicată.
Iar pentru că ești în Asia de sud-est poate te simți aventuros și vrei să încerci un motorbike taxi, este tot un taxi dar pe scuter, și desigur că are loc doar o persoană, fără bagaje. Dacă te roade curiozitatea poți încerca aplicația GoBike.
Transport de la aeroporturile din Bangkok
De la Don Mueang, aeroportul pe care vei ajunge cel mai probabil dacă vei avea vreo cursă internă (cum am venit noi din Chiang Mai și apoi am plecat spre Krabi) e mai dificil să ajungi în oraș cu transportul în comun. Sunt niște autobuze, dar sunt din acelea vechi, și fac extrem de mult pe drum, e și traficul foarte prost la orice oră. Și cu bagajele după tine e o plăcere..
Așa că noi am hotărât din start că luăm taxi. Ne-a costat 331 baht / 8.5€ până la hotelul nostru din centrul vechi, nu e un efort financiar considerabil și merită cu totul. Normal că și taxiul se lovește de trafic, dar se descurcă altfel. Taxiurile sunt reglementate la Don Mueang, comunici adresa hotelului la un birou, ei îți printează un ticket pe care ai și suma de plătit, și ticket-ul îl dai unuia dintre taximetriștii care așteaptă.
De la aeroportul Suvarnabhumi ai legătură directă cu orașul cu Bangkok Airport Link, un tren rapid care circulă între 06:00 și miezul nopții de la aeroport la Phaya Thai în centrul orașului. Face doar 30 de minute între cele două puncte, evitând traficul. Are șase stații, cu conexiune cu metroul (MRT) la Petchaburi și cu BTS la capăt, la Phaya Thai. O călătorie costă 45 baht / 1.2€. Pe hartă este linia roșie care merge spre dreapta la aeroport. Mai multe detalii aici.
Transportul în Bangkok – concluzii
Bangkok-ul are o infrastructură de transport public extrem de dezvoltată. BTS-ul e extraordinar, e folosit atât de turiști cât și de localnici, metroul e și el foarte util, și împreună acoperă o suprafață destul de mare a orașului. În plus, există linia de tren dedicată pentru aeroportul Suvarnabhumi, principalul aeroport internațional din oraș, care ușurează mult accesul în centru.
Autobuzele nu sunt extraordinare, dar sunt utile în zonele neacoperite de BTS sau metrou. Iar cu taxiurile și tuk tuk-urile trebuie să ai grijă, căci sigur urmăresc să te păcălească.
Sper că ți-am oferit suficiente detalii despre transportul în Bangkok. Dacă am omis ceva sau ai orice întrebare, scrie-mi în comentarii.
Happy Travels!
Citește și:
- Cât costă o vacanță în Thailanda – buget pentru două săptămâni
- Chiang Mai: ghid de călătorie și sfaturi utile
- Cum să îți pregătești bagajul pentru Thailanda
- Cele mai frumoase plaje din Krabi și împrejurimi
- Cât de greu e să obții viza de Thailanda în București
- Prime impresii despre Thailanda
4 COMMENTS
Angela Călătorește
6 ani agoTare util articolul tău și citindu-l acum, mi-am adus aminte de multe faze ciudate cu transportul prin Bangkok și nu numai. Dar cele mai enervante erau de departe cele cu taximetriștii, de fiecare dată cereau de 3-4 ori prețul și niciodată nu vroiau să pornească aparatul de taxat.
Diana
6 ani ago AUTHORMerci, Angela :). Da, destul de frustrant cu taximetristii..
Cristina
6 ani agoExcelentă prezentare și o spun din punctul de vedere al celui care locuiește în Bangkok 🙂 Ai putea menționa și motorbike taxis, nu sunt foarte safe, dar sunt modalități rapide și ieftine de a merge pe distanțe scurte. Vă recomand un website care vă arate și rutele autobuzelor, e cel mai complet site pe care l-am văzut până acum în Bangkok: https://www.transitbangkok.com/
Cât despre taximetriști, îi puteți raporta la poliția turistică dacă merg fără aparat ori vă cer bani prea mulți, unul tocmai ce a fost amendat zilele trecute cu vreo 30 de dolari pentru că a refuzat un pasager. Oricum, și cel mai rău taximetrist din Bangkok nu se compară cu ce e în București unde mi-e și scârbă să apelez la un taxi.
Diana
6 ani ago AUTHORVaaai Cristina, ador blogul tau, scrii tare savuros!! Am ras cu voce tare la articolul despre Coldplay :)). Ai dreptate cu motorbike taxis, o sa citesc un pic despre ele, caci noi nu le-am folosit, si le adaug in articol. Si site-ul mentionat, e tare bun. Merci! 🙂