Search here...
TOP
Valea Rinului

Râul Mosel din Germania, o regiune viticolă spectaculoasă cu vestigii romane

Mosel este un afluent important al Rinului, are 550km lungime, curge prin Franța, Luxemburg și Germania, și se varsă în Rin la Koblenz. Valea sa este faimoasă pentru peisajele splendide, dar și pentru vinurile de excepție produse aici, printre care cele mai bune Riesling-uri. Romanii sunt cei care au cultivat prima dată această regiune cu viță de vie, și se spune că este una dintre cele mai frumoase văi ale Germaniei. Râul curge unduitor printre dealuri pline ochi de podgorii, supravegheat parcă de mulțimea de castele ce se înalță deasupra orășelelor romantice din vale.

Francezii îi spun Moselle, nemții Mosel, dar numele său provine din celticul Mosela, care la rândul său vine din latinescul Mosella. În română i se spune Mosela, dar cum eu nu apreciez traducerile prefer să îi spun în continuare Mosel. Cea mai spectaculoasă parte din Valea Mosel din Germania este între Trier și Koblenz, și este exact porțiunea pe care am vizitat-o noi. Castele incredibile, peisaje pitorești cu râul șerpuitor și priveliști fascinante printre podgoriile abrupte, ca să nu mai spun de orășele cochete, și ceva vestigii din vremea romanilor, toate sunt rețeta perfectă pentru o zi de neuitat!

Porta Nigra, Trier, Germania

Râul Mosel din Germania

Podgorii nesfârșite pe Valea Mosel

Atracții pe Valea Mosel

Noi am stat în Koblenz și am vizitat Valea Mosel într-o zi, dus-întors. Dar ne-a prins noaptea în Trier și nu am apucat să vizităm tot ce am fi vrut în micul oraș, și în plus nu ne-am oprit pe drum în toate orășelele de pe listă. Așa că poate ar fi oportun să îi dedici un pic mai mult timp dacă ai la dispoziție, dacă nu, e suficientă o zi pentru a vedea cele mai importante locuri. Ne-am plimbat și pe Valea Rinului, am povestit aici despre experiență: Valea Rinului – o plimbare romantică înțesată de castele și viță de vie, dar parcă Valea Mosel a fost mai deosebită. Te las să vezi pozele și să decizi singur!

Sugestii de cazări în Koblenz, centrale și cu note foarte bune:

Râul Mosel e mult mai îngust decât Rinul, așa că e străbătut de multe poduri, cam în fiecare orășel poți schimba latura pe care circuli. Așa că e suficient să pui pe gps următoarea destinație, nu îți face probleme în privința malului pe care conduci.

Kobern-Gondorf

Kobern-Gondorf era primul orășel pe listă, dar nu ne-am mai oprit aici în cele din urmă, ne-am dus direct la castelul Thurant. Este un orășel de poveste, cum te-ai aștepta să găsești în regiune, cu o poartă de intrare impresionantă.

A post shared by Klaus Breitkreutz (@runningklaus) on

Castelul Thurant

Am găsit castelul Thurant cu totul și cu totul incredibil! Un castel vechi, în vârf de deal, cu o priveliște splendidă spre râul Mosel și orășelul din apropiere, ne-a uimit cu aspectul său, parcă uitat de timp și înghițit de natură, deși e foarte îngrijit.

Castelul se vizitează pe cont propriu. În curtea interioară plină de verdeață poți observa câteva arme de apărare, de exemplu un tun, dar și o arbaletă foarte mare, despre care eu și sora mea am convenit că este un scorpion pentru ucis dragoni! Da, încă suntem cuprinse de mania Game of Thrones, ne detașăm de finalul dezamăgitor al serialului și ne concentrăm mai degrabă pe acțiunea din cărți. Ori aici la Thurant chiar ne simțeam în vremuri medievale, puteau să fimeze cu succes scene din serial aici fără să schimbe mare lucru!

Mai poți vizita câteva interioare și poți chiar urca într-unul dintre turnuri. Se pare că turnul acesta în care urci era locul de pedeapsă și tortură, și chiar au lăsat acolo câteva unelte expuse..

Intrarea costă doar 4€, ba chiar copiii sub 7 ani intră gratuit, mai multe detalii aici. Îți oferă și o mică broșură explicativă despre castel, foarte binevenită pentru a afla mai multe povești despre spațiile pe care le vizitezi. Au la intrare un bar de unde poți lua o cafea, un suc sau chiar o bere, pe care să le savurezi în grădina cu super priveliști. Să tot stai aici să uneltești împotriva altor familii.. pardon, m-a cuprins iarăși febra Game of Thrones! 😂

Râul Mosel din Germania - Castelul Thurant

Castelul Thurant, pe Valea râului Mosel din Germania

Priveliște spre râul Mosel

Cu Samsung Galaxy S10+ în Germania

În turnul castelului Thurant, împreună cu sora mea

Râul Mosel din Germania - Castelul Thurant

O parte din grădina în care poți savura o băutură de la bar

Castelul Eltz

Castelul Eltz este probabil cel mai faimos loc de pe Valea Mosel. Nu știu dacă îl urmărești pe Rick Steves, e un american specializat pe călătoriile în Europa, are emisiuni și ghiduri pentru o mulțime de locuri de pe continentul nostru. Ori în emisiunea pentru zona asta a Germaniei (pe care o găsești pe youtube) a spus că Eltz este castelul lui preferat din toată Europa!

Nu știu dacă este datorită lui, sau pur și simplu pentru că e un castel fabulos, așezat în mijlocul unei văi superbe, departe de orice drum, dar Eltz e extrem de popular. Ah, s-ar putea să aibă de-a face și era Instagram cu popularitatea lui, e într-adevăr un loc foarte instagramabil (dacă intri pe #eltzcastle vei găsi o mulțime de poze superbe!). Dar la fel este și Thurant și acolo în afară de noi mai erau vreo 5 oameni poate.

Pentru a ajunge la Castelul Eltz trebuie să parchezi aici, costă 2€, și apoi să mergi prin pădure cam 1km (15-20 min) până la castel. Există și un shuttle bus care te duce la castel pentru 2€ de persoană. Dar plimbarea este foarte plăcută și în mare parte la umbră.

Îl poți vedea gratuit de afară, iar intrarea costă 10€, mai multe detalii aici. Interioarele se vizitează numai cu un tur ghidat, care e regulat pentru limba germană, iar pentru engleză e la cerere, așa că mergi la informații și întreabă când e următorul. Noi a trebuit să așteptăm cam 40 de minute până la următorul tur în engleză, timp în care am vizitat trezoreria și sala armelor.

Turul în interior a fost foarte interesant, am aflat o mulțime de povești despre istoria castelului și familiile care au trăit aici. Nu am avut voie să facem poze, dar te asigur că merită.

Râul Mosel din Germania - Castelul Eltz

Drumul prin pădure spre castelul Eltz

Castelul Eltz, singur în mijlocul unei văi superbe

Castelul Eltz, curte interioară

Râul Mosel din Germania - Castelul Eltz

Treis Karden

Treis Karden e un orășel împărțit în două de râul Mosel, partea vestică se numește Karden, iar partea estică Treis. Noi ne-am plimbat un pic prin Treis și am găsit un bäckerei foarte bun de unde ne-am luat niște bunătăți, doar eu și sora mea desigur, Alex avea la el gustări fără gluten.

Râul Mosel din Germania - Treis Karden

Cochem

Și ajungem în Cochem, care cu siguranță e perla de pe Valea Mosel! E un orășel foarte pitoresc, cu un castel superb în vârful dealului, ne-a fost mai mare dragul să ne plimbăm pe străduțele sale, și să combatem căldura cu o înghețată! Noi nu am urcat, dar castelul Reichsburg Cochem se poate vizita pentru 6€, mai multe detalii pe site.

Râul Mosel din Germania - Cochem

Cochem, pe Valea râului Mosel din Germania

Beilstein

Beilstein este încă un orășel superb, care se vede tare frumos și de pe partea cealaltă a râului, dar are și un punct de belvedere superb deasupra orășelului, și cele mai drăguțe străduțe pietruite. Noi nu am mai oprit aici, dar l-am văzut de pe drum și ne-a plăcut tare mult!

A post shared by 🌟🌟🌟Divine_villages 🌟🌟🌟 (@divine_villages) on

Bremm – cotitura Mosel

Am văzut pe internet o poză cu cotitura râului Mosel și nu m-am lăsat până nu am aflat de unde pot vedea priveliștea asta extraordinară! Este lângă orășelul Bremm, un punct de belvedere care se numește Gipfelkreuz (aici pe google maps), până la care ai de urcat ceva mai serios, dar mai este un punct mai jos, Moselschleife Bremm Aussichtspunkt (aici pe google maps), mult mai accesibil. Noi la acesta din urmă ne-am dus și nu am fost dezamăgiți! Dealul de vis-a-vis este plin ochi cu viță de vie, și în stânga se văd ruinele unei mănăstiri de la începutul secolului 12, Klosterstuben.

Am avut noroc că am avut cu noi un Samsung Galaxy S10+ de la Samsung România (am povestit aici toată aventura: Cu Samsung Galaxy S10+ în Germania: orășele pitorești și peisaje de poveste), care are o cameră cu unghi wide de o calitate foarte bună, căci altfel nu reușeam să cuprindem întreaga cotitură în poze. Ba chiar am prins-o și pe verticală, o să fac senzație pe Instagram 😀.

Nu știu să îți spun exact cum să ajungi aici, noi am urcat cu mașina până pe drumul ăsta, pe care nu prea aveam voie să mergem, dar eram teribil de obosiți și era cald, și nu prea mai eram în stare să urcăm. Am lăsat-o undeva și apoi am mers pe jos, am urcat un pic, dar o dată ajunși pe terasele de viță de vie am mers drept până la punctul de belvedere.

Râul Mosel, Germania

Râul Mosel din Germania

Orășelul Bremm

Prinzenkopfturm

Aici este un alt punct de belvedere spre formele șerpuitoare ale Mosel. De data aceasta este o platformă cu scări, nu foarte înaltă. Priveliștea e tare frumoasă, dar am ales să nu ne mai oprim și aici din lipsă de timp. Îl găsești aici pe google maps.

A post shared by Alexander Plattner (@alexanderplattner) on

Traben-Trarbach

Următorul orășel, Traben-Trarbach, este faimos pentru arhitectura sa Art Nouveau. Ne-am plimbat puțin în zona din jurul podului peste Mosel, e foarte liniștit și drăguț, și dacă vrei poți chiar să urci la ruinele castelului de pe malul sudic, Ruine Grevenburg.

Bernkastel-Kues

Bernkastel-Kues este un alt orășel splendid, dar în care noi nu am mai avut timp să oprim. În centru are niște căsuțe tare frumoase cu structură din lemn, iar priveliștea de la Burgruine Landshut, în poza de mai jos, este fabuloasă!

A post shared by L A R A (@laraberghoff) on

Trier

Iată că am ajuns la capătul călătoriei noastre de astăzi, în Trier, foarte aproape de granița cu Luxemburg. Este faimos deaorece Karl Marx s-a născut aici în 1818 (și ei nu au ratat ocazia să îl imprime pe filosof pe toate suvenirurile posibile), dar mai ales pentru vechimea sa. Orașul a fost fondat de către celți în secolul 4 î.Hr., și cucerit 300 de ani mai târziu de romani, așa că este considerat cel mai vechi oraș din Germania.

În secolul 4 d.Hr. Trier era unul dintre cele mai mari orașe ale Imperiului Roman, cu o populație de cel puțin 75.000 de locuitori, și unii îl numeau a doua Roma. Porta Nigra a fost construită cam pe atunci (după 170 d. Hr.), este cea mai mare poartă romană la nord de Alpi și a căpătat numele acesta în Evul Mediu, datorită culorilor întunecate ale pietrei. Numele original din perioada romană nu s-a păstrat.

Porta Nigra, alături de alte opt construcții din Trier, au fost incluse în Patrimoniul UNESCO în 1986. Sunt câteva vestigii din epoca romană: un pod peste Mosel, băi romane, un amfiteatru, pe care din păcate nu am apucat să le mai vedem. Mai este Aula Palatina (sau Basilica Sfântul Constantin) construită de Constantin cel Mare în 310. Dar și două biserici splendide, așezate una lângă alta, Catedrala Sfântul Petru și Biserica Maicii Domnului.

Porta Nigra, Trier

Aula Palatina

Catedrala Sfântul Petru, sau simplu Catedrala din Trier, este absolut superbă, cu un aspect de castel medieval, și este cea mai veche biserică din Germania. Se pare că a fost comisionată în secolul 4 de Constantin cel Mare după convertirea sa la creștinism, și construită pe locul palatului Elenei, numit așa după mama sa. Cu timpul catedrala a fost distrusă și reconstruită în repetate rânduri, de fiecare dată fiindu-i adăugate elemente tipice perioadei, cum ar fi bolțile gotice, sculpturile renascentiste, capelele baroce, dar stilul general rămâne cel romanic.

Noi am ajuns târziu în oraș și nu am mai prins deschise bisericile, dar îți recomand să le vizitezi și la interior, sunt tare frumoase, și curtea interioară a Bisericii Maicii Domnului e chiar spectaculoasă.

Catedrala din Trier

Liebfrauenkirche, Trier

Marktbrunnen, Trier

Râul Mosel din Germania – regiune viticolă spectaculoasă cu vestigii romane

Nu știu dacă auziseși până acum de râul Mosel și valea lui splendidă, dar sper că ți-am atras atenția către această regiune minunată a Germaniei. Poți petrece 2-3 zile de neuitat aici și pe Valea Rinului dacă zbori la Cologne și închiriezi o mașină. Mai mult decât un city break! De fapt e nevoie de un nou termen: village-nature-castle-vineyards-break. Gata, așa rămâne 😁!

Cum spuneam, noi ne-am cazat în Koblenz, am fost o zi pe Valea Mosel înainte și înapoi, apoi ziua următoare pe Valea Rinului. A fost ok, dar cam pe grabă. Dacă ar fi să organizez din nou această parte a excursiei i-aș dedica 3 zile, tot cu cazare în Koblenz: prima zi castelele din jurul Koblenz (Thurant, Eltz, Stolzenfels, Drachenburg, Marksburg), a doua zi Valea Mosel și a treia zi Valea Rinului. Cred că e itineraiul ideal pentru regiune!

Călătorii frumoase!

Citește și:

TAGS:

4 COMMENTS

• Ella

Frumos întregul vostru traseu prin Germania, l-am urmărit și pe Insta și cred că ați ales unele dintre cele mai frumoase și pitorești locații de la ei. Așa-i că acum vi s-a deschis apetitul și pentru țara asta? 😀

• Diana
      AUTHOR

Merci mult, Ella! Vai da, ni s-a deschis apetitul foarte tare pentru Germania :). A fost prima noastra vizita in tara asta, dar trebuie neaparat sa revenim. Ne dorim sa mai vedem si Berlin, si am descoperit un fairytale route, exact asa se numeste, e prin centrul tarii, cu locuri din care sunt inspirate povestile fratilor Grimm 😀