Am scris în primele două părți ale seriei despre branding și aspectul general al profilului și despre cum poți crea un feed de impact. Mai departe îți dau câteva detalii despre ce înseamnă un post bun și ce poți face pentru a avea o evoluție rapidă.
Pentru un feed fabulos, cu care să ieși în evidență, încearcă preset-urile mele!
Captions
Am citit tare multe lucruri despre captions, sau descrierea postării, cuvintele pe care le adaugi fotografiei. Ba e bine să fie cât mai scurtă, ba cât mai lungă, să aibă emoji-uri în ea, să nu aibă, să fie cu hashtags, să fie inspirațională sau amuzantă. Sunt studii gârlă pe internet care susțin fiecare dintre aceste teorii (vezi aici sau aici de exemplu). Așa că eu nu am un sfat anume în ce privește caption-ul, în afară de: fii personal!
Nu copia un citat de călătorii de pe internet (am făcut-o și pe asta…), mai degrabă vorbește despre ce ai simțit în momentul în care ai făcut fotografia, dacă e un obiectiv turistic dă câteva detalii despre el sau ponturi de vizitare, vorbește despre ce simți acum, dacă îți faci griji cu coronavirusul, ce faci în carantină sau dacă sunt alegeri spune de ce mergi la vot.
În orice caz, lasă o notă personală. Să se înțeleagă că mesajul nu e scris de un computer, ci de o persoană cu visuri, dorințe, aspirații, pasiuni. Lasă să se întrevadă personalitatea ta în mesaj. Vei fii mai autentic și vei atrage persoane care gândesc la fel ca tine.
În ceea ce privește lungimea nici nu știu ce să îți spun. E de obicei scriu captions lungi, dar mereu îmi propun să le scriu mai scurte. Asta pentru că mă observ pe mine, nu am răbdare să citesc romane când răsfoiesc feed-ul altora. Poate uneori ai ceva mai important de transmis, dar nu de fiecare dată, nu? Un paragraf scurt dar amuzant poate să aibă mai mult impact decât unul lung pe care nu îl citește nimeni. Îți dai seama foarte ușor dacă lumea citește ce ai scris din comentariile pe care le lasă, de multe ori pe lângă subiectul din caption.
De asemenea, este bine să faci un call for action în caption, ca să stimulezi interacțiunea. Poate fi o întrebare, un sondaj sau poți spune „tag someone you would love to go here with”.
Hashtags
Hashtag-urile sunt foarte importante și îți pot crește enorm reach-ul. Cred că știi că dacă apeși pe un hashtag te duce la pagina lui dedicată, unde poți vedea top posts sau recent posts, dar și stories care folosesc hashtag-ul respectiv. Pe acea pagină poți da follow hashtag-ului. Eu de exemplu urmăresc #cronicaridigitali, #artnouveauarchitecture, #bucharest, #architravel și alte câteva.
Atunci când folosești un hashtag postarea ta va apărea în feed-ul celor care îl urmăresc, chiar dacă nu te urmăresc pe tine. Dacă ai o fotografie incredibilă, vor fi tentați să îți verifice feed-ul și dacă le place să îți dea follow. Așa că e foarte important să folosești hashtag-urile potrivite pentru contul tău.
Poți pune maxim 30 hashtags la fiecare postare și este cel mai bine să folosești chiar 30. De ce să nu profiți de ele? Mulți spun că e bine să pui mai puține, dar nu sunt de acord. Fiecare hashtag are potențial să îți crească reach-ul.
Fă research pentru hashtag-urile cele mai potrivite pentru nișa ta, caută direct în Instagram și vezi care sunt cele mai populare (caută în Search #venice și vezi ce opțiuni îți apar și numărul de postări cu hashtag-ul respectiv). Dar folosește și din cele mai puțin populare. De exemplu #travel are 479 milioane de posturi, în timp ce #travelpassion are doar 550.000. La primul, postul tău va dispărea rapid între mulțimea de postări, în timp ce la al doilea ai șanse mai mari să rămână în recent posts pentru o perioadă.
Sunt mai multe categorii de hashtags:
- în funcție de nișă (#travel)
- de locație (#italy, #venice)
- de subiectul fotografiei (#fantastic_earth pentru natură, #urbanphoto pentru peisaje urbane sau #wearetravelgirls pentru fotografii cu fete călătoare)
- dar și hashtags de la feature accounts
Feature accounts sunt conturi mari care nu produc propriul content și share-uiesc posturi de la alți utilizatori. De exemplu @visitbarcelona share-uiește posturile care folosesc #VisitBarcelona. Mie mi-au share-uit poza de mai jos, care a adunat aproape 13.000 de likes, e o expunere extraordinară pentru contul meu.
View this post on Instagram
Sau @travelandleisure e un cont foarte mare de travel și folosesc hashtag-ul #TLPicks, mie mi-au share-uit poza aceasta cu o simplă ușă de la Alhambra.
View this post on Instagram
Voi detalia mai mult despre hashtag-uri într-un post viitor, căci sunt multe de povestit.
Geotag
Geotag-ul este locul unde ai făcut poza, e foarte important să îl pui deoarece mulți caută posturi în funcție de locație. Inclusiv eu fac asta când îmi fac planuri de călătorie. În postul de mai jos locația e Schloss Stolzenfels, poți face click pe el ca să vezi mai multe postări cu geotag către același loc.
View this post on Instagram
Statisticile unei postări
Dacă ai un cont de Business/Creator ai acces la multe statistici, atât despre fiecare postare cât și despre audiența ta în general. Statisticile per post sunt chiar sub poză la View Insights. În primă fază vezi câte reacții ai pentru acea postare: likes, comments, sends (sends îți arată de câte ori a fost trimis într-un mesaj acest post) și saves (posturile pot fi salvate, chiar organizate în colecții, eu îmi salvez multe posturi per destinație).
Dacă tragi de bandă în sus sunt și mai multe statistici:
- ce reach a avut postul (al meu a ajuns la 5585 persoane)
- câți dintre ei nu mă urmăreau (55%)
- câți dintre ei mi-au vizitat profilul (48)
- câți dintre aceștia mi-au dat follow (6)
Apoi Impressions îmi arată de unde a venit traficul:
- din hashtags au venit cele mai multe impresii, 3211 (cum îți spuneam, hashtag-urile sunt foarte importante)
- apoi din home 2472, adică am apărut în feed-ul oamenilor
- 10 mi-au găsit postul și după locație
Engagement
Cel mai mult pe Instagram contează engagementul, deși mulți nu realizează asta. Un cont cu mii de followers e egal cu zero dacă nu are engagement (likes, saves, comments). Înseamnă că sunt followers cumpărați sau falși care nu văd postările și nu interacționează cu ele. Desigur că recent Instagram ne-a blocat să mai vedem engagement-ul celorlalți (deși în România văd că încă nu se aplică), dar e bine să știi regula asta pentru tine. Când vei dori să colaborezi cu o companie îți vor cere aceste date.
Follow and engage
E foarte important să urmărești alte conturi și să interacționezi cu ele. Nu ai cum să crești altfel, cel puțin la început. Nu poți să lansezi un post în univers și să speri că va avea succes peste noapte de unul singur. Trebuie să îl ajuți. Și e foarte simplu să faci asta.
Urmărește cât mai multe conturi asemănătoare cu al tău (ca număr de followers și ca nișă), dă-le like la 3 poze și lasă-le un comentariu la ultima poză. Ca să nu fie ceva robotic și fără sens, fă-o într-un mod autentic. Dă follow numai conturilor care îți plac cu adevărat.
În plus, când lași un comentariu e bine să scrii ceva personalizat. Sunt multe bots care lasă automat comentarii și likes și vrei să te diferențiezi de ele. Plus că era la un moment dat era regula cu cel puțin 4 cuvinte în comentariu ca să nu fie considerat spam. De exemplu, nu scrie „wow 😍”, ci mai degrabă citește caption (descrierea pozei) și scrie ceva legat de asta: „și eu simt la fel, nostalgia după o vacanță e tare puternică”, sau ceva legat de poză „îmi place cum ai încadrat cutare, ești foarte creativă!”.
De cele mai multe ori, vor veni înapoi la contul tău și îți vor da și ei follow și comentarii.
E bine să interacționezi cu alte conturi cu 30 de minute înainte și 30 minute după ce postezi, astfel ai șanse mai mari să vină cineva la postarea ta și să lase reacții în prima oră după ce ai postat.
Unde găsești conturi cărora să le dai follow? Cel mai simplu este să mergi la un cont care îți place și să îi iei la rând pe cei care lasă comentarii la posturile sale, în acest fel te asiguri că sunt conturi active. Poți începe cu contul meu, comentatorii mei sunt foarte prietenoși și sunt sigură că îți vor da follow back.
Engagement groups
Poate ai auzit de engagement groups, sunt grupuri de susținere pe Telegram sau direct pe Instagram, formate din 10-20 de persoane. De câte ori postezi ceva nou anunți pe grup și toți îți vor lăsa likes, comments și saves la postarea ta. La rândul tău, înainte să anunți trebuie să fii la zi cu postarile lor, să le fi lăsat likes, comments și saves.
Pare ceva fals, nu? Engagement neautentic. Dar îți spun că ajungi să îi cunoști pe oamenii din grupul acela, doar le urmărești cu atenție fiecare postare, ajungi să îi vezi drept prieteni, ori prietenilor le lași cu drag comentarii, nu? Și îți dorești să aibă succes.
Una peste alta aceste grupuri ajută căci îți saltă statisticile postării. Eu eram la un moment dat în vreo 3 grupuri care îmi aduceau în total probabil vreo 40 de likes, comments și saves la o postare. Din 1000 de like-uri (chiar și peste 2000 la un moment dat) pe care le am per post nu e foarte mult. Din vreo 200 comentarii totuși e ceva semnificativ.
După o pauză lungă de Insta în această iarnă am hotărât să renunț la toate aceste artificii de creștere a contului și să interacționez doar autentic, fără să simt vreo obligație. Pentru că aceste grupuri aduc cu sine multe obligații, trebuie să interacționezi cu toți din grup când postezi ceva. Primești interacțiunea înapoi garantat, dar mi se pare prea obositor în clipa asta.
Unde găsești grupuri de engagement dacă vrei să intri într-unul? Poți să cauți pe Facebook „instagram engagement” și vei descoperi o mulțime de grupuri. Intră în câteva și vezi cum îți place. Altfel, poți crea propriul grup, chiar și direct pe Insta.
Răspunde la comentarii
Este unul dintre cele mai bune sfaturi, e foarte important să răspunzi la comentarii. De fapt, nu numai să răspunzi, dar să mergi pe contul persoanei respective și să îi lași și tu un comentariu. E curtoazie de Instagram. Poate nu pentru cel care ți-a lăsat o inimioară drept comentariu, dar pentru cei care au avut ceva autentic de spus. Nu e o atitudine falsă, gândește-te că aceste comentarii ajută contul tău să crească, și în semn de apreciere îi ajuți și tu pe ei să crească.
Pe Instagram până la urmă e o comunitate și ne ajutăm unii pe alții. Eu am oameni care îmi comentează regulat și am ajuns să îi cunosc, știu cum îi cheamă, unde locuiesc, pe unde au călătorit, îmi e drag să merg pe contul lor să văd ce fotografie au mai postat sau gândurile lor din ziua respectivă. Și le las comentarii cu drag.
În plus, să îți vând un pont! Statisticile unei postări includ și numărul de comentarii. Ei, ghici ce! Se numără și comentariile tale. Deci dacă răspunzi fiecărei persoane îți vei dubla numărul de comentarii. 😁
Cum să îți crești contul de Instagram
Îmi place Instagram tare mult, e un spațiu pozitiv, plin de inspirație. Desigur că depinde ce fel de conturi urmărești, eu am feed-ul plin de fotografii minunate din călătorii. Și îmi place de asemenea că ține numai de mine să îmi cresc contul, cât timp dedic platformei, cât interes, cât de mult citesc și învăț despre diverse strategii, dar și despre fotografie și editare.
Sper să îți fi fost de folos aceste articole. Sunt principii de bază, aș vrea să le detaliez pe unele. Mi-ar plăcea tare mult să îmi spui ce crezi, ce aplici din ce am prezentat, ce ți se pare de ajutor. Și despre ce ai avea nevoie să știi mai mult și ți-ar plăcea să dezvolt pe viitor. Nu uita să mă urmărești pe Instagram! 😉
2 COMMENTS
Denisa
4 ani agoSuper util pentru cei aflați mai la început de drum 😀 big thanks!
Diana
4 ani ago AUTHORMa bucur, succes Denisa! 🤗