M-am hotărât să încep o serie de articole despre Instagram, căci simt că am acumulat suficiente cunoștințe cât să le împărtășesc mai departe. În plus, mi se tot spune că am un cont destul de bun 😁, așa că ceva tot fac eu bine. Dacă nu îl știi, verifică @designedtotravel.ro, îl poți accesa chiar dacă nu ai cont pe Insta.
Trebuie să te anunț de la început că va fi multă romgleză în această serie, nu este neapărat pe placul meu, dar sincer nici nu vreau să încep să traduc termeni precum engagement, caption, feed, hashtag, followers, likes, highlights. Mi s-ar părea chiar neprofesionist, unde mai pui că dacă începi să citești în engleză despre subiect nu vei știi la ce se referă. Deci cu scuzele de rigoare pentru durerile de ochi/urechi, voi folosi termenii originali în engleză.
Succesul contului meu nu a venit de la sine, e multă muncă în spate, de la documentare despre platformă și strategii, cursuri plătite, la studii despre cum să fac fotografii mai bune și învățat la greu Lightroom pentru a le putea edita așa cum îmi doresc. Nu e suficient să postezi fotografii bune, e nevoie să și muncești un pic pentru a crește.
Pentru un feed fabulos, cu care să ieși în evidență, încearcă preset-urile mele!
Sunt multe de spus despre Instagram, despre autenticitate, metode de a învinge algoritmul (haha, breaking news, nu prea poți învinge algoritmul 😁), metode de a trișa, engagement fals sau real. Dar nu vreau să intru astăzi în aceste discuții, aș vrea doar să încep această serie cu niște ponturi pentru a îți îmbunătăți contul. Sunt sfaturi simple și pe unele le poți aplica imediat. Să îi dăm drumul!
Cont public de Business/Creator
Îmi pare rău că trebuie să o menționez, pare la mintea cocoșului, dar am văzut cazuri cu conturi private care aveau totuși dorința să crească. Dacă vrei să îți faci un cont de călătorii (sau orice altceva) pe care nu vrei să îl împărtășești doar cu prietenii, dacă folosești hashtags, dacă faci research și nu în ultimul rând dacă citești acest articol, ai nevoie de un cont public!
Pe contul privat nu îți găsește nimeni postările după hashtags, nu le vede nimeni decât dacă îți dă Follow. Ori vreo companie care poate dorește să lucreze cu influenceri și aruncă o privire nu va vedea nimic. Probabil că nimeni în afară de prieteni nu o să îți dea follow fără să îți vadă pozele.
De asemenea, îți recomand să îți faci cont de Business sau Creator, căci îți oferă acces la statistici de care vei avea nevoie.
Bio și Highlights
Poza de profil, Instagram Bio (descrierea contului) și Highlights sunt primele lucruri pe care le vede cineva când intră pe contul tău. Sunt ca o carte de vizită, trebuie să arate impecabil și să exprime cât mai bine nișa dar și personalitatea ta.
Highlights sunt considerate un elevator pitch, este pitch-ul pe care l-ai ține cuiva dacă ai merge cu el în lift, deci maxim un minut. Ca să îl convingi de calitatea contului tău și să îți dea un follow sau chiar să dorească o colaborare cu tine.
Așa că acordă o importanță deosebită acestor aspecte, reprezintă brandul și valorile tale. Pentru asta trebuie întâi să stabilești care sunt valorile care te definesc ca persoană și pe care vrei să le arăți pe Instagram. E o scurtă călătorie de descoperire de sine, nu e chiar ușor să faci această biografie, fă-o cu răbdare.
Ca exercițiu, parcurge partea de bio și highlights pentru conturile pe care le admiri cel mai mult. Ce vor să transmită?
Stories
Stories au devenit tare importante în ultimul an. Dacă în feed avem grijă și punem cele mai frumoase poze, cu încadrări perfecte și poziții studiate, le edităm să arate foarte bine, ei bine în stories e totul mai real și aici ai ocazia să îți arăți personalitatea și viața ta de zi cu zi.
De ce ar vrea cineva să vadă viața ta de zi cu zi? Din pură curiozitate, ca să afle mai multe despre tine. De exemplu, o ador pe @irinahp și îmi place să o urmăresc în stories, arată behind-the-scenes de la ședințele lor foto pentru Instagram, ceea ce e foarte util pentru că înțelegi mai bine procesul de creație, pe unde se mai plimbă în Viena, ce mai fac papagalii lor. E drăguț. ☺
Regula spune să postezi stories zilnic. Cu ce ai mai făcut, cu cățelul, pisica. Recunosc că eu nu o fac, nu sunt confortabilă să împărtășesc atât de mult din viața mea, dar așa se vorbește că e bine, să nu zici că nu ți-am spus!
Dacă ai peste 10.000 de followers poți adăuga link-uri în stories și asta e foarte important când ai o colaborare, dacă vrei să lași un link către blogul tău, sau chiar un link afiliat.
Câteva aplicații bune pentru stories:
- Pentru fotografii și colaje: Unfold, Storyart, mojo, Boomerang
- Pentru video: Quick, InShot, CutStory (dacă ai nevoie să tai un clip în bucățele de 15 secunde pentru stories)
- Record it! Dacă vrei să îți înregistrezi ecranul telefonului când faci un tutorial sau arăți vreo aplicație.
Dacă postezi constant stories, Instagram va aprecia și vei primi un boost în algoritmul lor. Un live pe Insta este și mai apreciat, și se spune că foate puternic vine din urmă IGTV-ul! Citește aici un ghid pentru Instagram Stories.
Fotografii verticale
Asta este principala mea recomandare pentru azi! Pe Instagram trebuie să postezi fotografii verticale.
Motivul e foarte simplu, să nu crezi că e ceva superficial. Pentru că e o platformă care se folosește pe telefon, care e vertical, o poză verticală, ce ocupă mai mult spațiu din ecran, va avea un impact mai mare. Uite un exemplu, cum ți se pare poza orizontală față de cea verticală? Ține cont că e vorba despre același loc în ambele.
Cea verticală are mai multe detalii, încap mai multe zone din locul respectiv, impactul vizual este uau! De acum înainte, pentru că știi, te rog să postezi DOAR fotografii verticale. Nu contează că îți place foarte mult una orizontală, o ții pentru tine, pe Insta postezi doar verticale și punct. Asta dacă vrei să ai un cont profesionist și de calitate. Altminteri, vezi punctul 1, fă-ți un cont privat și fă asta ca hobby.
În plus, vei vedea că ținând cont de această particularitate vei începe să faci fotografii special pentru Instagram. Eu în vacanță am cadre special trase pentru Insta, verticale desigur, la care sunt extrem de atentă la încadrare.
Ține cont că proporția fotografiilor pe Instagram este 4:5, un aparat foto de obicei le face mai lungi de atât. Din acest motiv trebuie să ai în vedere că vei tăia din poză, așa că nu fotografia chiar cadrul perfect, mergi un pic mai în spate sau fă zoom out ca să ai spațiu de manevră când îndrepți și decupezi fotografia.
Poze de calitate, editate
Fotografiile trebuie să fie la o calitate foarte bună, nu vei ajunge nicăieri cu poze pixelate, nu e posibil. Asta nu înseamnă că trebuie neapărat să investești într-un aparat foto DSLR sau mirrorless, deși ar fi ideal, căci cele mai noi generații de telefoane fac niște poze fantastice. De fapt uneori telefonul scoate poza mai bine decât aparatul, care în anumite condiții de lumină are nevoie de trepied, ori noi ne încăpățânăm să nu cărăm așa ceva în vacanțe. Deci dacă vrei să ai un cont bun atunci trebuie neapărat să ai fotografii la o rezoluție foarte bună.
Editează fotografiile! În niciun caz nu le posta direct cum le faci. Poți folosi diverse aplicații, eu folosesc Adobe Lightroom pe desktop, dar există și varianta de aplicație pe telefon, Lightroom Mobile. Și Snapseed și VSCO sunt aplicații bune.
Dacă fotografiezi cu telefonul cel mai probabil pozele sunt deja corect luminate, altfel e foarte important să le luminezi. De asemenea mi se pare teribil de important să le îndrepți perspectiva. În Snapseed la Tools ai Perspective, joacă-te cu opțiunea Free și trage doar de colțurile fotografiei ca să o faci dreaptă. În Lightroom ai un tool care le îndreaptă singur.
Tot ce am scris mai sus este valabil și pentru blog, ai nevoie de fotografii bune, luminoase și drepte, căci ele sunt imaginea ta. În plus, e foarte important să comprimi pozele pe care le urci pe blog, altfel vei ocupa spațiul foarte repede și site-ul se va încărca extrem de lent. Eu le comprim cu Lightroom, am descoperit că nu le ia din calitate. Voi povesti cu altă ocazie și despre acest aspect, căci am trecut la rândul meu prin multe experiențe cu editarea.
Aș adăuga că cel mai bine e să editezi mai multe fotografii deodată, ca să îți creezi o bază de poze din care poți alege. Eu de exemplu încerc să editez toate pozele dintr-o vacanță. Le selectez cu atenție, să nu am mai mult de 10-15 dintr-o singură vacanță (dpinde și de câte zile vorbim), și le editez pe toate o dată.
Mâine voi posta partea a doua a serie despre cum să îți crești contul de Instagram.
2 COMMENTS
Mihaela Mosnegutu
4 ani agoFoarte fain si util articolul 🙂 Bravo pentru contul tau de Instagram, e super fain.
Diana
4 ani ago AUTHORMerci tare mult, Mihaela 🙂