Search here...
Sibiu

Muzeul Astra din Sibiu, un loc plin de tradiție, natură și povești

Muzeul Astra din Sibiu

Uau, Muzeul Astra m-a impresionat teribil! Un muzeu viu, imens, întins pe 100 de hectare, cu pădure, lacuri, gospodării tradiționale și ateliere meșteșugărești, mori de vânt fascinante, animale domestice de tot felul. Ce mai, te transportă într-o lume rurală despre care ai citit numai în povești!

Probabil că știi despre mine că sunt o avidă exploratoare urbană, nu mă atrage în mod special viața sau obiceiurile de la țară. Dar la Muzeul Astra e altceva! Găsești aici o împletire armonioasă între natură, căci muzeul se află în mijlocul unei dumbrave și este plin de verdeață și alei largi, și tradiție, istorie, patrimoniu.

În plus, mi-a plăcut cum ne-au povestit cu drag cei de la muzeu că depun mereu eforturi pentru a organiza evenimente pentru comunitatea locală, ateliere, târguri și concerte pentru toate vârstele. Este și păcat să vizitezi un astfel de loc minunat doar de câteva ori, astfel că ei te îmbie să revii. Vara organizează ceva la fiecare sfârșit de săptămână.

Noi am fost la Muzeul Astra cu ocazia Zilei Universale a Iei, sărbătorită în 24 iunie. Mai multe despre eveniment, dar și despre muzeu, povestesc mai jos.

Citește și: De ce să mergi în minunatul Sibiu și ce poți vizita acolo

Cum este organizat Muzeul Astra

Muzeul Astra este un “muzeu al satului” în aer liber, de fapt cel mai mare muzeu în aer liber din Europa, aflat în mijlocul rezervației naturale “Dumbrava Sibiului”. Timpul pare că se oprește în loc când te plimbi agale pe cei 10 km de alei, ce amintesc de ulițele satului de altădată. Am simțit asta mai ales a doua zi, când a început să plouă și era foarte puțină lume în afară de grupul nostru.

Vei descoperi aici peste 400 de case, anexe gospodărești și instalații tehnice. Mi se pare deosebit că nu sunt organizate pe zone geografice, ci în funcție de utilitate. Există o zonă cu mori de vânt, una cu ateliere, una de textile sau una cu gospodării de ciobani sau viticultori.

Am vizitat muzeul cu un ghid care ne-a povestit despre cum funcționează morile, ne-a arătat cum se manevrează un teasc manual pentru a obține ulei de in în zona de uleinițe (poți vedea clipul în highlights pe Instagram), sau despre cum această roată era atracție de divertisment în vremuri de demult, noi fiind, desigur, îngroziți de lipsa normelor de siguranță. 😄

O roată pentru divertisment la Muzeul Astra

În zona de vânătoare ne-a povestit despre cum funcționează o capcană de vulpi expusă acolo, folosită de țărani, căci nobilimea avea arme pentru vânătoare. Sau despre rolul casei mai mici dintr-o gospodărie cu două case: când ultimul băiat din familie se însura, acesta se muta în casa părintească, iar părinții se mutau în casa mică pentru a face loc noii familii.

E grozav să participi la un tur ghidat într-un astfel de muzeu încărcat cu istorie și obiceiuri, dacă ai ocazia nu o rata. Ne-a transpus cu poveștile sale în acea lume pe care am frunzărit-o în Moromeții sau în Amintiri din Copilărie.

Muzeul Astra din Sibiu – lacul și zona morilor de vânt

Ziua Universală a Iei la Muzeul Astra din Sibiu

Informații utile

Muzeul Astra este deschis de luni până duminică între 8:00 – 20:00 și biletul de intrare costă 35 de lei pentru adulți, 9 lei pentru elevi/studenți și 15 lei pentru pensionari. Poți cumpăra online un bilet fără dată, valabil timp de două luni de la achiziție.

Poți petrece fără probleme o zi întreagă aici. Dacă vii pentru prima dată te vor încânta instalațiile rustice, dacă vii a doua oară te vei destinde pe aleile ce șerpuiesc printre mori de vânt, iar dacă știi deja tot ce se poate despre muzeu, mergi în weekend la un eveniment! Verifică pe site pagina de evenimente și mai aruncă o privire și pe pagina lor de Facebook, sunt foarte activi și postează mereu despre evenimente.

Pentru prânz ai mai multe variante unde poți lua masa. Sunt două restaurante, Hanul din Tulgheș și Cârciuma din Bătrâni, și mai este și Târgul de țară, un târg cu produse locale, unde se organizează deseori și ateliere. Noi am mâncat de două ori la Hanul din Tulgheș, au mâncare bună, tradițională, cu prețuri normale (meniul aici dacă te interesează).

Dar cel mai mult îmi place istoria clădirii, după cum aflăm din prezentarea din meniu: hanul a fost construit în 1922 și ilustrează o nouă etapă în evoluția clădirilor publice, “prin complexitatea organizării construcțiilor, menite să deservească un public mai divers, cu pretenții crescute, care nu mai era format doar din simplii cărăuși de pe vechile drumuri comerciale, ci și din turiștii atrași în perioada interbelică de frumusețile zonei.”

Cele mai deosebite instalații de la Muzeul Astra din Sibiu

Vreau să îți arăt ce ne-a plăcut nouă cel mai mult la muzeu.

Morile de vânt – cred că de departe cea mai frumoasă zonă este cea cu morile de vânt! Moara cu pânze, o moară de vânt din Curcani, județul Constanța, este de inspirație nautică și este chiar ultimul exemplar de acest tip care a supraviețuit în România.

Moară de vânt cu pânze la Muzeul Astra

Gospodăriile atelier – căsuțe care mai de care mai frumoase, cu ateliere în curte de olărit, de prelucrare a chihlimbarului, a părului de capră.

Duplex de gospodării – atelier de olari, are cuptor de olar în curte

Muzeul Astra din Sibiu

Gospodărie-atelier de prelucrare a chihlimbarului

Atelier de ceramică de Horezu

Biserica din Dretea – este cel mai vechi monument al muzeului, fiind construită în 1672. Este în zona gospodăriilor atelier.

Muzeul Astra din Sibiu - Biserica din Dretea

Muzeul Astra din Sibiu – Biserica din Dretea

Casa de pe bancnota de 10 lei – Casa de viticultor din Vlădeşti, judeţul Vâlcea, seamănă tare mult cu casa de pe spatele bancnotei de 10 lei. Nu se știe dacă este chiar aceasta sursa de inspirație, căci unele elemente sunt diferite, dar este posibil ca artistul să își fi luat libertatea de a face modificări. O găsești aici pe google maps.

Muzeul Astra din Sibiu - Casa de pe bancnota de 10 lei

Muzeul Astra din Sibiu – Casa de pe bancnota de 10 lei

Etno Tehno Parc – este o zonă dedicată copiilor, noi nu am reușit să ajungem și îmi pare rău, căci Mara ne tot cerea “parc”, adică leagăne. Aici au un loc de joacă, machete ale unor instalații tehnice din Muzeul Astra și o școală din Ticera, judeţul Hunedoara, unde se organizează ateliere interactive. Parcul este lângă gospodăriile atelier, chiar vis-a-vis de căsuța albastră.

Anul acesta au adus la Etno Tehno Parc o șură din Mărginimea Sibiului și s-a extins spațiul unde se pot desfășura activități, atât în aer liber cât și la interior. Mai ales vara au loc aici tot felul de ateliere, pentru toate vârstele.

Muzeul Astra din Sibiu

Animale domestice – punctul acesta l-ar adăuga cu siguranță Mara, dar și pentru noi a fost deosebit să vedem tot felul de animale „de la fermă”, cum le știm din cărticelele pentru copii, căci au contribuit la întregirea peisajului rural. Am văzut un măgăruș, multe oi, curci, cocoși și găini, cai, vaci, iar pe lac rățuște și lebede. În zona gospodăriei lipovenești am văzut și gâște.

Muzeul Astra din Sibiu – Gospodărie lipovenească

Ziua Universală a Iei la Muzeul Astra

Cum spuneam, am ajuns la Muzeul Astra pe 25-26 iunie 2022 pentru a sărbători Ziua Universală a Iei, la invitația Travel Communication, cărora le mulțumim pentru un weekend tare reușit!

Ziua Iei a fost o manifestare lansată pe Facebook în 2013 de La Blouse Roumaine, care propunea pe atunci ca pe 24 iunie, de Sânziene, româncele din toate colțurile lumii să îmbrace o ie și să împânzească social media cu frumoasa tradiție românească. Între timp, guvernul a decretat oficial data de 24 iunie drept „Ziua Universală a Iei”.

Și care loc e mai grozav pentru a sărbători Ziua Iei decât Muzeul Astra, acest loc de poveste dedicat tradițiilor poporului român! Au avut pe parcursul a trei zile numeroase evenimente pentru toată lumea, de la mic la mare.

Zona principală de desfășurare a fost în sectorul textile, unde s-a organizat un târg de ii și obiecte tradiționale (piese de vestimentație, jucării, podoabe, ceramică). Tot aici s-au desfășurat 12 ateliere interactive, susținute de meșteri populari, restauratori sau muzeografi, ateliere de țesut, brodat motive pe ie, confecționat mărgele, împâslit lâna, țesut cu păr de capră, împletit găitane.

Au avut un photobooth, Lada de zestre a bunicii, de unde puteai împrumuta recuzită pentru o poză la minut. Mi s-a părut grozavă ideea și aș fi vrut să facem toți trei o poză, măcar cu un obiect pe cap (aveau coronițe de flori pentru fete și pălării tradiționale pentru băieți), dar Mara a fost cam irascibilă toată după-masa, așa că am renunțat.

Au avut și ateliere gastronomice cu degustare, spectacole de muzică, un atelier de coronițe și cruci din flori, reconstituirea obiceiurilor de Sânziene, Drăgaică și Căluș, o horă de Sânziene. Noi am ratat multe din ele pentru că nu am reușit să parcurgem tot parcul, dar și din cauza ploii mohorâte de duminică, ce ne-a scurtat brusc planurile.

Vezi întreg programul organizat de Muzeul Astra pentru Ziua Universală a Iei aici.

Atelier de împletire a părului de capră

Ziua Universală a Iei la Muzeul Astra din Sibiu

Eu încercând să filmez materiale cu Mara lipită de mine 🙂

Cum ne-am bucurat noi de Ziua Iei

Ce am reușit să prindem, totuși, înainte de ploaie, a fost Șezătoarea cu povești și Expoziția de fotografii vechi de la Casa din Șimon. Acolo ne-au întâmpinat cu bunăvoie, prăjituri și palincă multe doamne îmbrăcate în port popular, cu povești despre viața din satul de odinioară.

I-am arătat și Marei pătuțurile în care dormeau bebelușii, unul chiar mic, atârnat cu sfoară de tavan, pentru ca mama să îl legene cu piciorul în timp ce cu mâinile făcea treabă. Nu a fost impresionată, probabil că în sinea ei gândea “fraieri bebelușii ăștia, nu și-au dat seama că dacă țipă puțin îi ține mama numai în brațe, iar de dormit hehe, și la 2 ani tot în pat cu mami și tati”. 😄

Am admirat obiectele tradiționale puse în vânzare la târg, mi-ar fi plăcut să cumpăr câte o ie pentru mine și Mara, dar nu ne-am putut înțelege cu ea și nu a vrut să stea cu Alex mai mult de 5 minute ca să mă organizez eu. Asta e, ne-am obișnuit, vacanțele nu mai au același ritm ca înainte, dar petrecem mult timp de calitate împreună, în familie, și asta contează cel mai mult!

Totuși mi-am propus ca anul următor ziua de 24 iunie să ne prindă îmbrăcate în ii!

Am pus în highlights pe Instagram mai multe momente surprinse la muzeu.

Muzeul Astra din Sibiu, un loc plin de tradiție, natură și povești

Una peste alta, am petrecut un weekend grozav! Cum am spus pe Insta, ne-am umplut inimile de verde, tradiții și frumos! A fost primul road trip al Marei, prima dată când am ieșit cu ea din București cu mașina, nu i-a plăcut extraordinar, dar nu a fost nici foarte rău. Chiar dacă a insistat ca următoarea vacanță să fie cu avionul 😅, o să mai venim cu siguranță prin zona Sibiului să stăm mai mult, și să explorăm Muzeul Astra mai pe îndelete.