Cum am închiriat maşina în Spania

Că tot sunt în mijlocul poveştilor despre aventurile noastre andaluze, hai să îţi spun şi despre cum am închiriat maşina în Spania, fără de care nu am fi putut să mergem încolo şi încoace după placul inimii. Noi am zburat la Malaga şi am închiriat maşina chiar de la aeroport, lăsând-o înapoi tot la aeroport.

Trebuie să încep prin a face pledoarie pentru închirierea unei maşini, faţă de deplasarea cu trenul sau cu autobuzul. Din câte am înţeles trenul e destul de scump, iar costurile maşinii nu sunt atât de mari, nu mai spun cât este de eficientă în organizarea programului, nu depinzi de nimeni şi nu trebuie să alergi ca să prinzi vreun mijloc de transport. Dacă vrei să stai mai mult într-un loc, care descoperi că îţi place în mod neaşteptat, cum a fost pentru noi Marbella, stai mai mult şi gata. Maşina îţi dă o libertate foarte mare. Dar hai să vedem cum au decurs lucrurile pentru noi.

Alegerea unei companii de închirieri

La o primă căutare pe internet am fost fericită să găsesc două opinii de la bloggeri români, care au scris despre cum au închiriat ei maşina în Spania: Marcela de la Călătorii de weekend a ales Malagacar, şi Cezar Imperatorul a folosit Goldcar. Amândoi au fost mulţumiţi. Am zis să mergem şi noi pe varianta www.malagacar.com, e destul de convenabilă la preţ, însă din păcate nu mai aveau maşini disponibile pentru perioada noastră.

Apoi am zis să încercăm www.goldcar.es. Aici am avut oarece dificultăţi, pentru că au mai multe opţiuni de tarife. Au un crazy rate smart incredibil de mic, mă uit acum şi e 1.20 euro pe zi pentru categoria cea mai mică, deci 6 euro pentru 5 zile. Ne-am entuziasmat că o să plătim atât de puţin pe maşină, însă apoi am găsit pe net review-uri incredibil de proaste despre Goldcar. Vezi tu, dacă alegi să plăteşti doar cei 6 euro şi nu îţi faci asigurare, compania îţi opreşte o franşiză de vreo 1000 de euro, pe care teoretic îi primeşti înapoi când aduci maşina. Însă de fapt, dacă o aduci cu vreo zgârietură, ei îşi opresc costurile de reparaţie (la suprapreţ, desigur) din cei 1000 de euro.

Ori noi citeam pe tripadvisor numai despre cazuri în care Goldcar inventa zgârieturi şi lovituri, şi le oprea oamenilor chiar şi câte 700 de euro pentru reparaţii. Sau unii spuneau că au făcut plinul chiar înainte de a aduce maşina la aeroport, dar cei de la Goldcar au mai putut strecura câteva picături în rezervor, aşa că i-au taxat 100-200 de euro pentru că nu au adus maşina cu plinul făcut.

Ne-am speriat tare de asemenea scenarii, şi am început să căutăm alte companii. O variantă bună este să foloseşti un agregator ca www.rentalcars.com, aici găseşti ofertele de la mai multe companii de închiriere, cum ar fi Hertz, Avis, Europcar. Însă din păcate toate aveau tarife destul de mari.

Aşa că am revenit la Goldcar cu inima strânsă, am mai citit din comentarii, şi din fericire am dat peste un tip care spunea că toţi cei care se plâng au închiriat maşini la tariful acela super mic, şi nu şi-au făcut asigurare. Atunci am înţeles ce se întâmplă. Dacă te aştepţi să închiriezi o maşină cu 6 euro pe 5 zile, atunci eşti naiv, compania va face orice ca să nu iasă pe minus. Nu zic că e normal să faci ţigănii, să inventezi zgârieturi şi să cauţi nod în papură, dar nici să închiriezi o maşină cu 6 euro nu e normal.

Cum am închiriat maşina în Spania
Cu maşina în Spania

Noi am ales Goldcar. And we hoped for the best.

Asigurare şi politica de combustibil

Hai să îţi explic mai bine opţiunile pe care le ai când închiriezi maşina în Spania (dar nu numai), şi ce am ales noi. O să iau exemplul Goldcar, însă majoritatea companiilor au opţiuni similare.

Asigurarea

To make or not to make asigurare, asta e întrebarea! Am răsfoit tot internetul ca să înţeleg care e varianta bună, şi am ajuns la singura concluzie rezonabilă, pe care îmi permit să ţi-o ofer ca sfat: fă-ţi asigurare!

Variantele sunt în felul următor:

Nu îţi faci asigurare, dar compania îţi va opri o franşiză de vreo 1000 de euro, de obicei de pe un card de credit. Dacă ai vreun incident cu maşina, fie zgârietură, fie accident în toată regula, vei plăti reparaţiile din acea franşiză, până la suma maximă de 1000 de euro. Mi se pare destul de stresant scenariul ăsta. Pe lângă faptul că trebuie să ai disponibili 1000 de euro, care uneori înseamnă bugetul pentru întreaga vacanţă, rişti să găseşti maşina zgâriată în parcare (mai ales dacă ai închiriat maşina în Spania sau Italia!), şi plăteşti cât nu face.

Sau îţi faci asigurare, care costă în jur de 100 de euro pentru câteva zile, şi ai asigurat absolut tot, orice daună. Plus că dacă se strică maşina vin să ţi-o ridice gratuit cu platforma, şi dacă nu mă înşel îţi aduc şi alta. Clar e varianta mai bună, care îţi permite să dormi liniştit noaptea. Dar costă.

După multe frământări am ales să ne facem asigurare. Şi de acum o să ne facem mereu. Eu zic nici să nu iei în calcul să nu îţi faci. Nu are sens să stai cu stres. În plus, auzisem de toate cazurile alea la Goldcar, şi nu am vrut să riscăm.

Politica de combustibil

Goldcar are două variante de fuel policy: Flex Fuel unde plăteşti ce consumi, şi Full/Full unde iei maşina cu plinul făcut şi o aduci înapoi cu plinul făcut. Detaliez puţin.

Cum am închiriat maşina în Spania
Opţiuni Goldcar pentru închiriat maşina în Spania

Flex Fuel înseamnă un tarif mai mic la închiriere, 1.44 euro pe zi. Când ridici maşina, plăteşti la ei un plin, o aduci înapoi cu cât combustibil ţi-a rămas, şi vei primi banii înapoi pe cantitatea rămasă în rezervor. Sună bine, nu? Există totuşi un catch! Plăteşti combustibilul la tariful lor, care este dublu faţă de benzinării!

Full/Full: cu varianta asta plăteşti 6.29 euro pe zi. Când ridici maşina, te vor pune să plăteşti un plin, ca garanţie, îţi predau maşina cu plinul făcut, o aduci cu plinul făcut, şi primeşti înapoi garanţia plătită.

Noi am preferat să luăm varianta Full/Full, chiar dacă tariful era mai mare, pentru că citisem că îţi vând combustibilul la un preţ foarte mare. Într-adevăr, ne-au oprit 110 euro garanţie pentru plin. E extraordinar de mult, noi am plătit mai târziu în jur de 50 de euro pentru un plin de benzină.

Cât ne-a costat închirierea

Costuri pentru închiriat maşina în Spania – am plătit 252 de euro, dar ne-au fost returnată garanţia pentru combustibil, de 110 euro

Am plătit când am ridicat maşina 252 de euro, din care am primit înapoi garanţia pentru plin, 110 euro. Deci costul total pentru închiriat 5 zile plus asigurare a fost 140 de euro (cam 145 ţinând cont de toate schimburile valutare).

Recunosc că am făcut şi un mic artificiu. Am luat maşina joi pe la ora 11 dimineaţa, şi am fi avut nevoie să o lăsăm înapoi marţi după-masă pe la 5, aveam zborul înapoi spre Bucureşti în jur de 7. Însă pentru acele ore în plus, între 11 şi 5, practic plăteam încă o zi de închiriere + asigurare. Ar fi însemnat cam 30 de euro în plus. În schimb, am închiriat maşina doar pentru 5 zile, am lăsat-o marţi la 11 la aeroport, şi ne-am dus să vizităm Malaga cu trenul, care ne-a costat 3.60 euro de persoană dus-întors.

O fi o afacere bună sau nu, noi am preferat aşa. În plus, ne-a scutit de căutat parcare în Malaga, poate nici nu găseam parcare gratuită şi costurile creşteau şi mai mult.

Procesul de închirere

Cum am închiriat maşina în Spania
Birouri pentru a închiria maşina în Spania – pe aeroportul din Malaga

Când ajungi în aeroportul din Malaga vei fi asaltat cu indicatoare pentru firmele de închirieri maşini. Urmează-le şi vei ajunge cu un nivel mai jos, unde sunt ghişee pentru toate firmele, înşiruite unul lângă altul (în afară de Malagacar, despre care am citit în articolul Marcelei că este un pic mai departe, şi trebuie să iei un shuttle ca să ajungi acolo). Ne-am dus la Goldcar şi am luat un bon de ordine, pentru care existau două opţiuni: cu rezervare şi fără rezervare. Noi aveam rezervarea făcută de acasă, eu zic că e important să o faci, ca să fii sigur că găseşti maşina pe care o doreşti, sau cel puţin clasa pe care o doreşti.

Cum am închiriat maşina în Spania

Când a venit rândul nostru ne-am dus la ghişeu, unde ne aştepta o doamnă foarte simpatică. Trebuie să îi dai buletin, permis de conducere, şi un card, toate pe numele persoanei care va conduce. Cardul trebuie să fie de credit dacă nu faci asigurare (ca să îţi oprească acea franşiză de pe el), sau poate fi şi de debit dacă faci asigurare.

De menţionat că unele companii cer exclusiv card de credit, chiar dacă faci asigurare. De la Cezar Imperatorul din articol am aflat că în Malaga doar Malagacar şi Goldcar nu cer neapărat card de credit. Aşa că ai grijă şi fii informat înainte de a ajunge acolo.

Cu toate pregătirile noastre minuţioase, din păcate am fost luaţi prin surprindere. Trebuia să avem pe cardul lui Alex toată suma de 252 de euro. Ori noi nu aveam decât vreo 200 de euro pe el, nu ştiu de ce ne-am gândit că putem plăti cash garanţia de combustibil. Ei bine, nu! La Goldcar cel puţin, cash-ul nu există, totul se face cu carduri. A fost un stres destul de mare, am încercat să transferăm nişte bani dintr-un cont în altul, nu ştiam iban-ul lui, sună la bancă să îl afli, nu se mai transferau banii. Am pierdut vreo oră în felul ăsta şi se apropia ora rezervării pe Caminito del Rey, trebuia neapărat să ajungem.

Până la urmă am hotărât să nu mai aşteptăm transferul şi să mutăm rezervarea pe numele meu, am dat cardul meu de credit, şi teoretic trebuia să mai luăm o extraopţiune cu al doilea şofer ca să conducă Alex. Am riscat şi nu am luat-o, a condus el tot drumul, şi a fost ok. Cred că în caz de accident era o problemă, că ar fi trebuit să fiu eu la volan.

Nu au avut un Fiat 500 cum ne-am fi dorit, aşa că am primit un VW Polo. Doamna simpatică ne-a dat actele, ne-a zis să mergem la nivelul 0 de parcare, să ridicăm cheia de la ghişeul Goldcar de acolo, şi să luăm maşina de pe locul 67. Am găsit-o imediat şi am plecat repede, să prindem Caminito.

Doamna simpatică ne-a marcat pe foaie liftul, locul 67 şi ghişeul Goldcar din parcare
Cum am închiriat maşina în Spania
Am găsit maşina pe locul 67

La întoarcere am lăsat maşina în parcare aleatoriu, pe unul dintre locurile Goldcar, şi am predat cheia într-un dropbox de lângă ghişeul lor, deci nu s-a uitat nimeni la ea. I-am făcut poze, ca să se vadă că nu are nicio zgârietură, în caz de vreo problemă. Dar a fost totul în regulă, am primit banii înapoi pe garanţia pentru plin la vreo două ore după ce am lăsat-o, şi asta a fost.

Parcare

În Spania regulile de parcare sunt stabilite prin marcaje colorate pe carosabil sau pe bordura trotuarului. Alb înseamnă că poţi parca gratuit, albastru e parcare cu plată, iar pe galben nu ai voie deloc să parchezi, am impresia că acele locuri sunt pentru localnici.

Cum am închiriat maşina în Spania
Parcare gratuită găseşti ori cu dungi albe ori fără dungi

Noi am căutat de acasă pe internet parcări gratuite, şi am citit o mulţime de bloguri, să vedem în ce zone putem parca. Dar tot la faţa locului ne-am orientat. Am avut un noroc incredibil, şi în 5 zile nu am plătit un şfanţ pe parcare! Am reuşit să găsim de fiecare dată locuri gratuite, şi de două ori chiar foarte aproape de cazare.

Parcarea cu plată costă foarte mult, până la 18 euro pe zi. Nu e chiar o sumă fabuloasă, dar se adună în 5 zile. Noi am avut estimat în buget aceşti 18 euro pe zi pentru parcare, aşa că am fost tare fericiţi să ne întoarcem acasă cu ceva bănuţi în buzunar.

Cred că am avut noroc şi că nu ne-a lovit nimeni maşina în parcare. Ştii mitul acela că spaniolii şi italienii nu trag frâna de mână când parchează, pentru ca maşina să poată fi împinsă ca să iasă ceilalţi din jur? Ei bine, nu e un mit! Chiar am asistat la o astfel de scenă, dacă nu mă înşel eram în Ibiza, ca să iasă din parcare unul dădea înainte-înapoi împingând maşinile din faţa şi spatele lui, ca să îşi facă loc!

Cum am închiriat maşina în Spania
Cu maşina în Spania – parcare la limită în Sevilla

Am crezut că trebuie să facem şi noi asta când ne-am găsit maşina aşa în Sevilla! Noroc cu Alex, care e tare priceput, a reuşit să iasă la milimetru de acolo! Chiar e o aventură să parchezi maşina în Spania! 😂

Parcare spaniolă, ieşire românească

Parcare spaniolă, ieşire românească 😀 – Cum am parcat maşina în Spania

Cum am parcat maşina în Spania

Cum am parcat maşina în Spania

Cum am parcat maşina în Spania

Posted by Designed to travel on Wednesday, May 3, 2017

Costuri extra

Cum am închiriat maşina în Spania
Cu maşina în Spania – taxe de drum

Taxele de drum nu sunt deloc scumpe în Spania (faţă de ce am auzit în cazul Italiei), iar drumurile sunt impecabile. În traseul nostru prin Andaluzia (Malaga – Gibraltar – Sevilla – Granada – Malaga) am plătit 3 taxe, de 12.40 euro în total. Cred că taxele sunt calculate în funcţie de porţiunea de autostradă parcursă, nu sunt fixe.

În ce priveşte combustibilul, am alimentat de 50 de euro abia când am plecat din Granada spre Malaga, asta ca să nu facem plinul chiar lângă aeroport, ne-am gândit că poate e mai scump. Apoi lângă aeroport ne-am mai oprit o dată şi am mai băgat de 3 euro, atât a încăput. Ca să o ducem cu plinul făcut.

Polozaurul, căci aşa l-am botezat, a consumat cam 6 l/100km, şi am parcurs 750 km cu el. Nu prea trăgea el în rampă, se cam chinuia, dar am prins drag de el, era simpatic. 😄

Puncte cheie de reţinut pentru a închiria maşina în Spania

  • Fă-ţi asigurare full
  • Citeşte bine toate detaliile despre politica de combustibil
  • Ia la tine un card de debit (sau credit, verifică înainte cu compania!) cu toată suma de care ai nevoie pe el. Chiar ceva în plus, pentru eventuale costuri neaşteptate
  • Parchează doar în locuri permise (parcarea gratuită este pe dungile albe)
  • Bucură-te de drumurile splendide ale Spaniei
  • Recomandă şi altora articolul, dacă l-ai găsit util 😊

Nouă ne-a plăcut tare mult să ne plimbăm cu maşina în Spania, am avut libertate să ne organizăm cum am vrut, am mers pe nişte drumuri prea frumoase, ne-am oprit să facem poze când am dorit. Recomandăm experienţa!

Citeşte şi:

Spune-mi părerea ta